המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2012

ארכיון כתבות 2012

תאריך: 25/06/2012

עשרות רבות של תלונות מגיעות למועצה לצרכנות על בעיות באספקת המקררים והעדר טפסים שמנעו מהם קבלת המקרר 

במהלך שנת 2011 בעקבות החלטת ממשלה על התייעלות אנרגטית במגזר הביתי, בין היתר, באמצעות החלפת מכשירי חשמל ביתיים לא יעילים אנרגטית במכשירים יעילים יותר, החל משרד האנרגיה בפרויקט להחלפת מקררים ישנים ובזבזניים בחשמל. במסגרת הפרויקט, הוזמן הציבור הרחב  להחליף מקררים ישנים בחדשים וחסכוניים בחשמל, וזכה  לסבסוד של כ-   30% מעלות המקרר החדש. המחיר המוזל כלל את רכישת המקרר, הובלתו לבית הלקוח, פינוי המקרר הישן לגריטה ומתן אחריות כוללת ל- 3 שנים.

משרד האנרגיה והמים פרסם מכרז במסגרתו התבקשו היבואנים לעמוד בסטנדרטים שונים ובהם התחייבות לאספקת המקררים לצרכנים  תוך  20 יום.

במועצה  לצרכנות התקבלו בשבועות האחרונים עשרות רבות של תלונות צרכנים שרכשו מקררים במסגרת המבצע, אולם ממתינים שבועות ארוכים  לקבלתם (בניגוד למובטח ובניגוד לתנאי המכרז, תוך הפרת זכויות הצרכנים על פי החוזה עימם.

בנוסף מתלוננים הצרכנים על בעיות בטופס הגריטה-  המונע מהם קבלת המקרר, גם כשהוא כבר מגיע אליהם.  פניותיהם למשווקים לקבלת הטופס המיוחל נענים ב"לך ושוב", בהתנערות המשווקים מאחריות שהפנו אותם לספקים, שהפנו אותם לחברות ההובלה השונות.

לעמדת המועצה מועד אספקת המקרר הוא תנאי מהותי בעסקה,  והטעיה על מועד ההספקה עלול להוות עבירה לכאורה על החוק.
מבצע החלפת המקררים הינו יוזמה ברוכה. אולם, לאור העובדה כי מדובר במבצע שנערך, פורסם וקודם ביוזמת ממשלת ישראל, הרי שפגיעה בזכויות הצרכנים, עלולה לפגוע באמון הצרכנים ולהרתיע אותם משיתוף פעולה עם יוזמות משרד האנרגיה והמים, ועם משרדי הממשלה בכלל.
מנכ"ל המועצה עו"ד אהוד פלג קורא לשר האנרגיה להתערב ולמצוא את האמצעים לחייב את כל הספקים המשתתפים בפרויקט לקיים את התחייבויותיהם לצרכנים ולמשרד האנרגיה והמים, ולספק באופן מיידי את המקררים לכל הצרכנים  שטרם קיבלו את המקררים.